In Schoemansdal

12 februari 2016

Maar weer even een update plaatsen. Volgens mij zit ik nu zo'n 3 weken hier in Schoemansdal, en al bijna een hele maand in Zuid Afrika. Tijd gaat echt zo snel voorbij, maar dat betekent dan ook wel dat ik het naar mijn zin heb :)

Tja, waar te beginnen... bij mijn werk dan maar. Zoals ik in mijn vorige verslag schreef had ik echt geen zin om een paar weken niks te doen, en gelukkig is dat ook niet het geval! Ik ben weer aan het werk bij Thembalethu, en krijg er langzaam aan steeds meer taken bij. De eerste dag dat ik aan kwam bij Thembalethu werd ik ongeveer direct besprongen door Jabulane, de leider van het dramateam. Hij wilde dat ik een nieuwe manier van verslaggeving / dataverzameling opzette in excel, omdat de versie die ze nu gebruiken niet goed is. Na iets nieuws gemaakt te hebben, kregen ze plotseling van de Engelse sponsor een andere versie toegestuurd. Ik mag die 2 versies nu gaan samenvoegen, al vind ik de versie van de sponsor helemaal niks (veel te onhandig). Wish me luck, maandag 'moet' het af zijn. Verder geef ik economie aan examenkandidaten die eerder al een keer zijn gezakt voor hun examenjaar of nog nooit examen hebben gedaan. Voor degenen die mij iets beter kennen, economie was inderdaad dat vak waar ik zo'n hekel aan het in mijn middelbare school en tijdens mijn opleiding. Maar ik moet zeggen, zelf door het boek heen gaan om het uit te leggen aan anderen vind ik veel leuker, dus het gaat wel aardig. Als laatste ben ik weer bezig met het Education Centre en Nice & Tasty (het restaurant). De financiën zijn zacht uitgedrukt nog steeds niet echt transparant. Ik heb zelf ook nog niet echt een idee of er nu winst gemaakt wordt of niet... Ook ga ik komende maandag een korte workshop geven aan de werknemers van het restaurant hoe ze zich moeten presenteren en dat soort dingen. Op dit moment is het erg lastig bijvoorbeeld een glimlach te krijgen als ik een langs kom voor een hapje eten, en daarnaast gaat het ook allemaal wat traag. De meeste dagen ben ik 's ochtends tot ongeveer een uurtje of 1-2 in de middag aan het werk, en daarna kan ik lekker naar huis, bankhangen en dat soort dingen.

Het is nog steeds heel erg warm, dus veel anders dan series kijken of de les van de volgende dag voorbereiden kan niet echt. Vandaag is de eerste echte 'koele' dag, ik denk dat het zo'n 25 graden is nu, maar wel bewolkt. De avonden kan ik voornamelijk lekker series en films kijken met Thandy. We besloten "how I met your mother" te gaan kijken, nu inmiddels in seizoen 4 na ongeveer 1.5 week kijken in de avonden. Er is hier echt niks anders te doen 's avonds dan hangen, maar daar heb ik niet zo'n probleem mee. Het slaapritme is ook erg anders, moest weer even wennen aan het vroege licht in de morgen en het donker rond een uurtje of 7. Ik denk dat ik slechts enkele avonden na 12 uur ben gaan slapen, meestal ligt Thandy er al in rond 10, en ik een uurtje later. Je wordt hier echt heel vroeg moe van die hitte.

Verder zijn er hier echt heel veel mieren. Niet gewoon een mierenhoopje hier en daar, nee echt volledige legers van 100'en mieren komen uit het niets en bestormen een stoep, woonkamer, badkamer en zelfs de bank waarop je zit. En dat allemaal op hetzelfde moment, ze zijn echt overal. Ik onderbrak dit schrijven nu net ook al even omdat ik mij schoenen had uitgedaan, en er plotseling een leger van mieren bij zat. We bestrijden ze met ''Doom", een middel dat echt zijn naam verdiend heeft. Spuit het op een bepaalde plek, en alle insecten in de omgeving gaan dood. Zelfs vliegende insecten die een tijdje later langskomen bezwijken aan dat spul. Ik moest een beetje denken aan de wrede cruciatesvloek van Harry Potter... De insecten komen in aanraking met dat spul, beginnen snel daarna gedesoriënteerd rond te lopen en krimpen daarna in elkaar van de pijn... Je zou bijna medelijden met ze krijgen als ze niet overal (echt overal) zouden zitten....

Als laatste is mijn gevoel van veiligheid een klein beetje aangetast de afgelopen dagen. Het is hier echt heel rustig, en iedereen is vriendelijk, maar 2 dagen geleden was er midden in de nacht een inbraakpartij bij de buren. Een grote groep van zo'n 10 mannen knippen het ijzer van de hekken gewoon door, komen daarna het terrein op om vervolgens je huis leeg te roven. Het liefst doen ze dat stil, maar bij de buren werden ze opgemerkt, waarna dat uitliep op een korte gijzeling en wat geweerschoten(die ik niet heb gehoord). De politie kwam, maar vuurde alleen wat waarschuwingsschoten af waarna de groep kon ontsnappen, er wordt gezegd dat de politie betrokken is (of is omgekocht) en daarom geen poging deed de daders echt op te pakken. Nu is het terrein waar ik op zit wel wat beter beveiligd, maar toch, ik zit in mijn eentje in een huis wat verder af van de andere huisjes op dit terrein en dichter bij de buren. Er zal wel niks gebeuren, maar lekker is het idee niet.

O ja, ik denk dat ik voorlopig niet naar Johannesburg ga. Gedeeltelijk vind ik dat wel jammer, ik moet bekennen dat ik schaken wel een beetje mis. Maar Thandy heeft nog niks, iets dat erg lastig is. We hopen op de universiteiten waarvoor ze zich heeft aangemeld, als ze daar positief nieuws van terug krijgt wordt alles een stuk relaxter. We hopen er op.

Ik ga nu weer lekker series kijken. Echt veel foto's heb ik niet gemaakt de afgelopen dagen, er is hier niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar.

Veel succes met het weer in Nederland, ik hoorde dat dat ook niet echt iets was om blij van te worden!