Zuid Afrika

29 februari 2016

Hoi iedereen,

Sommige dagen lijken 48 uur te hebben, en sommige maar 12. Met een paar van die 12-uurs dagen is het ineens al weer schrikkeldag 29 februari... Ik wilde maar even een nieuw bericht schrijven, met leuke en minder leuke dingen die zich hier en in Zuid Afrika afspelen.

Eerst maar dicht bij 'huis'. Ik ben nog steeds bij Thembalethu aan het werk. Schaken zit er niet in, so be it. Moet eerlijk zeggen dat ik druk genoeg ben geweest de laatste tijd dat ik het minder mis. Voordat jullie nu ongerust worden: ik schaak nog gewoon online en ben ook nog wel bezig met het analyseren van partijen van mijn leerlingen. Ik zal het in ieder geval niet verleren.

Bij Thembalethu ben ik voornamelijk met de financiën bezig. De langverwachte vergadering die ik zou hebben met de financieel administratur is een paar keer uitgesteld, maar morgen komt die vergadering dan toch echt. Ik heb in de tussentijd met de financiën voor de inkomst-genererende projecten niet echt vooruitgang geboekt, aangezien ik nog steeds de benodigde bestanden niet gekregen heb. Persoonlijk vind ik dat wel een beetje frustrerend, en de manager ook, maar om de een of andere reden is het er nog niet.

Een andere reden dat het minder erg is dat ik nu hier zit, is dat Thandy te horen gekregen heeft dat ze is aangenomen op de universiteit van Leuven(België)! Ze mag daar dus vanaf september een master Criminologie gaan beginnen. We zijn nog wat laatste documenten aan het uitvogelen, maar binnenkort kan waarschijnlijk de visumaanvraag ingediend worden. Ook wachten we nog een beurs, maar de beslissing over die beurs komt pas in mei. Daarvoor zullen we dus alvast beginnen met andere manieren van geld inzamelen.

Afgelopen week had ik twee Engelse sponsoren bij me in huis, twee dames, erg goedlachs maar ook erg serieus als het aankwam op sponsor-zaken. Ze zetten beiden veel druk op de soms wat relaxte werkhouding, en dus werden er ook veel dingen gedaan. Ook hadden ze wel wat taakjes voor mij, dus kon ik mooi wat meehelpen. Verder was het erg leerzaam om te praten met mensen/sponsoren die de organisatie weer van een andere kant zien en met andere verwachtingen tegen dingen aankijken.

In mijn vorige reisverslag schreef ik over de overvallen die hier in deze regio plaatsvinden. De politie deed daar niet zo veel aan, en dat zat de lokale bevolking ook dwars. Dus werden er protesten georganiseerd vorige week zaterdag. Het gaat er hier allemaal wat anders aan toe dan in Nederland. Ik wist alleen nog niet helemaal hoe anders. De protesten hadden iets onzekers, alsof er een bepaalde dreiging boven het hoofd hing. De aanzetter tot de protesten is een buurman van ons, en zijn motief was enkel een vredige protestmars tegen de politie, met als doel dat de politie is een keer wat zou gaan doen. Ik moet zeggen, alles is heel vredig verlopen. Het had ook heel anders kunnen gaan, omdat de vrijdag voor de protestmars allemaal mensen zich rond de avondschemering verzamelden, en dat allemaal wat minder vredig was (toch nog wel steeds zonder geweld). Mij werd geadviseerd buiten beeld te blijven, omdat als ik eenmaal gespot zou zijn door die mensen, ik geacht zou zijn mee te lopen met de mars. Nu had dat best gekund al het vredig was geweest, maar het was nog onduidelijk of de EFF (een extreem linkse politieke partij die niet zo gesteld zijn op blanken) aanwezig zou zijn. En daarnaast weet je niet wat mensen gaan doen als de officiële mars eenmaal voorbij zou zijn. Volgens Thandy ben ik als blanke "glow in the dark" tussen allemaal zwarte mensen, dus was het maar beter om uit zicht te blijven. Iets dat ik dan ook maar gedaan heb.

Er zijn nog steeds veel spanningen tussen blank en zwart in Zuid Afrika. Misschien de laatste tijd nog wel weer meer. Met een regering die alles behalve goede zaken doet, universiteiten die van oorsprong Afrikaans waren (en dus in handen van blanken) die als koloniaal worden ervaren, postbedrijven die niet leveren, waterschaarste, en ga zo maar door beginnen mensen allemaal wat geïrriteerder te raken. Ik ben momenteel een boek aan het lezen, "how long will South Africa survive", een boek dat ik leen van Hannes, hierin worden ook scenario's beschreven en inschattingen van de auteur met wat er verbeterd moet worden wil er niet een volledige meltdown ontstaan. Ik heb nog niet zo veel gelezen in het boek, maar ik ben benieuwd.

Met de "state of the nation", een toespraak van president Zuma over hoe het gaat met het land, is het idee dat het hele parlement aanwezig is bij die toespraak, alsmede vele 'belangrijke' mensen die stuk voor stuk benoemd worden voor iets belangrijks dat ze gedaan hebben (echt een super saai gedeelte in de al super lange toespraak). Veel mensen kijken echter live naar die toespraak voor het eerste uur, want in het eerste uur haalt de oppositie even lekker uit naar Zuma, en dat is natuurlijk geweldig om te zien. Zuma heeft ergens in december de (nieuwe) minister van financiën ontslagen, omdat die blijkbaar geen gift wilde doen naar een van Zuma's vrouwen (ik weet niet of dit exact klopt, maar de kern van het verhaal komt overeen). Deze niet zo slimme actie kostte Zuid Afrika een gigantische klap op de wisselkoersen wereldwijd, en natuurlijk veel kritiek van de oppositie. De oppositie had echter officieel geen recht om te spreken tijdens die toespraak, maar er werd gehamerd op het 'recht van motie'. Om de zoveel seconden werd er dus door een lid van voornamelijk de EFF gezegd "honourable (name), can I please say something", honourable chairman, honourable this, honourable that..." Zuma werd meerdere keren onderbroken door de voorzitster zelf, om te proberen de personen van de EFF stil te krijgen. Na hele lange, domme discussies over of de leden van de EFF nu wel of niet mochten spreken, vertrok de EFF onder begeleiding van de beveiliging. Vorig jaar brak dit blijkbaar uit in geweld, dit keer niet. Even in vergelijking met Geert Wilders, behalve dat de EFF extreem links is zijn de beiden extreem. Het principe "eigen volk eerst" komt wel sterk naar voren, bij de EFF is misschien het racistische trekje wat meer aanwezig. Verder is de brutaliteit van de EFF vele malen groter dan die van de PVV. Ook de beveiliging die Geert Wilders heeft komt bij lange na niet overeen met de beveiliging van Zuma, die man kwam aanzetten in 12 auto's, waarvan hij er natuurlijk maar in 1 zat... Al met al is het vertrouwen in de huidige regering langzaamaan aan het wegzakken. De vraag is of er een beter alternatief is dan de ANC, want de EFF die steeds meer aanhang krijgt, lijkt niet een erg geschikte kandidaat.

Waar de EFF, en ook nog vele andere zwarte mensen problemen mee hebben is dat veel nog in handen is van blanke mensen. Hoewel ik denk dat het wel meevalt (en Thandy ook), worden universiteiten door sommigen neergezet als koloniale bolwerken van de blanke overheerser, waarover volgens mij ook iets in het ND stond afgelopen week. Door dit soort spanningen komen er grootschalige stakingen en rellen, waardoor universiteiten sluiten. De universiteit van Pretoria, waar Thandy net in december haar studie heeft afgerond, is in de eerste maand van het nieuwe collegejaar (dat ergens eind januari start) nog amper open geweest. Studenten protesteren tegen collegegelden, les in het Afrikaans, en protesteren verder ook om het protesteren heb ik het idee. Het protesteren zelf gaat overigens wel op een interessante manier. Afgezien van de gewelddadige momenten, staan er groepen met spandoeken op de straat en zijn er veel mensen aan het dansen en zingen. Dit zijn voornamelijk de zwarte Zuid Afrikanen denk ik. Daarnaast zijn er ook massa's studenten die hand in hand bidden voor vrede, minder geweld, oplossingen en waar er verder ook maar voor te bidden valt. Dit is iets echt Zuid Afrikaans begreep ik, en iets moois.

Als laatste wilde ik maar even licht afsluiten met wat mooie dingen hier in Zuid Afrika: Zo kan het heel warm zijn, namelijk boven de 40 graden. Maar als je dan ineens een bewolkte week hebt met 25 tot 30 graden, heb je zomaar het idee dat het lekker koel is. Zo ook nu, ik denk dat het nu rond de 30 graden is :) Heerlijk koel. Verder is het rijden in de taxi eigenlijk best wel leuk. Hutje mutje met z'n 13en in een taxi, waar de muziek op volume 120 staat en de taxichauffeur vrolijk hetzelfde aantal haalt in bewoond gebied. Echt geweldig overigens dat in de ene taxi keiharde dreunmuziek (met Zuid Afrikaans tintje) aanstaat, en in de andere christelijke gospelmuziek, of zelfs een luid sprekende dominee aan het woord is. Verder vindt ook iedereen het mooi dat je al een beetje SiSwati spreekt, al is het 'hoi', 'hoe gaat het' en 'met mij gaat het (ook) goed'.

Nog maar even kort terugkomend op de 12-uurs dagen. Het is hier gezellig, en daarom gaat de tijd ook snel voorbij. Ik moet er nog niet aan denken dat ik half april weer terug ga, voorlopig is het gelukkig nog een paar uur februari, dat klinkt een stuk beter.

Hamba Kahle!