Weer in Zuid Afrika

21 januari 2016

Hoi iedereen,

Voor degenen die het gemist hadden, ik zit weer in Zuid Afrika. Voor degenen die het wel wisten, bij deze even een update ;)

Ik heb geen idee hoeveel ik dit keer zal schrijven, hangt een beetje van mijn activiteiten af, maar ik zal even kort toelichten waarom ik weer in Zuid Afrika ben.

Vorig jaar, ongeveer 11 maanden geleden vertrok ik uit Zuid Afrika na 3 maanden stage te hebben gelopen bij Thembalethu. In die 3 maanden heb ik Thandy leren kennen, die sinds toen mijn vriendin is. Ik zal nu weer 3 maanden in Zuid Afrika blijven, maar dan hoofdzakelijk om na 5.5 maand weer bij haar te zijn.

Natuurlijk ga ik niet 3 maanden niks doen, eerlijk gezegd zit ik me nu al een uurtje af te vragen wat ik moet doen(verveling heet dat volgens mij), moet er niet aan denken dat ik dat langer dan een paar weken moet doen, laat staan 3 maanden.

Ik ben afgelopen zaterdag aangekomen in Zuid Afrika, en daar eerst 5 daagjes door Johannesburg en Pretoria rondgestruind samen met Thandy. Was erg leuk om in zulke grote steden te zijn, echt super. Compleet het tegenovergestelde van Schoemansdal, waar ik de vorige keer was. Het centrum met grote gebouwen, en ook grote tegenstellingen in arm en rijk(helaas dat ook). Hoewel de details niet super interessant zijn, blijven de taxi's me verbazen. De taxi's daar hebben zo'n 12 zit plekken, en scheuren door de straten heen. Toen we in Pretoria op een bus moesten wachten (die overigens niet kwam opdagen) kwam er op een 4-baans eenrichtingsweg ongeveer per minuut 10 taxi's langs. En al die taxi's willen jou aandacht, dus toeteren ze er vrolijk op los. Vraag me echt af wat de toegevoegde waarde is als alle 10 de taxi's lopen te toeteren, maar oke.

Op maandag heb ik overigens met mensen van een schaakorganisatie in Johannesburg gesproken. Zij wilden mij graag als trainer er bij hebben. Ze geven les op meerdere scholen, waar er soms wel groepen van 70 kinderen zijn, echt heel erg veel. Maar ook wel weer een leuke uitdaging. Daarnaast geven ze ook individueel les, iets waarbij me ze ook wel konden gebruiken. Ze kunnen me direct wat bieden, al meteen voor 3 dagen in de week, en het lijkt me heel erg leuk om te doen. De komende paar weken zullen uitwijzen of ik het ook echt ga doen, omdat Thandy nog niet wat heeft, en ik niet naar Zuid Afrika ben gekomen om vervolgens weer dik 6 uur reizen(bus) van haar af te zitten.

Ongeveer 2 uurtjes geleden ben ik samen met Thandy weer aangekomen in Schoemansdal. Ik zit weer in m'n vertrouwde huisje, met 35 graden of meer, weer even bijkomen van de busreis. Zo weer lekker avondeten met z'n allen.

Foto's komen verder nog wel, de eerste staan er al op!